Så lyckas du med marknadsföring och försäljning på TikTok

, , , , ,

TikTok har precis som förväntat utvecklat fler kommersiella möjligheter och om målgruppen är relevant är det snart omöjligt för företag att inte börja testa att sälja via TikTok.

Här får du värdefulla tips för att lyckas på den kinesiska snabbt växande plattformen + en steg för steg manual för att komma igång med din första TikTok kampanj.

Läs också: Ny gratis TikTok skola för alla företag

1. Håll det kort

TikTok värderar att användarna ser hela videon (snitt-tiden jmf med videons längd) och det är därför du ska hålla det kort. Det är också viktigt att fånga tittaren direkt i videon. Skippa intros och onödig information.

2. Följ musiktrenderna

TikTok var (och är) en musikapp så glöm inte att rida på populära och virala artister och melodier. Du hittar vad som trendar via “Discover”.

Jag kan rekommendera att använda möjligheten att lägga till “Sounds” där det finns ett bra urval av topp 40 låtar (välj “viral).

Läs också: Därför måste företag vara vana användare av TikTok innan de använder TikTok som marknadsföringskanal

3. Välj hashtag trenderna

Precis som i andra sociala kanaler gäller det att hänga på hashtags som trendar.

TikTok-användarna är unga.

4. Skapa annonser

TikTok samarbetar med Shopify. Du skapar ett “business account” i TikTok och sen kan du annosersa på samma sätt som i Instagram med direkt koppling till Shopify.

Läs också: Digitala marknadsförare – dags att göra affärer på TikTok! Här är nya TikTok for Business

5. Glöm inte CTA!

Det är såklart viktigt att du har tydliga call to actions. Här kan du referera till länk i bion eller begär en “like” för nästa steg eller använd kommentarerna och hänvisa dit.

Läs också: En sak du måste lära dig för att lyckas med din marknadsföring på TikTok

Så skapar du en TikTok kampanj

1. Starta ett konto på TikTok for Business.

2. Fyll i dina uppgifter och – Sign Up.

Börja med att skapa en kampanj, sen en “ad group” och sen själva annonsen.

1. Gå till Campaign tab och klicka på Create.

2. Välj ditt mål, t ex kännedom, val eller dialog.

  1. Välj din annonsplacering  ad placement.

2. Välj vad du vill lyfta fram, ULR, namn på annonsen eller bilden och hur du vill att användarna ska engagera sig.

3. Bestäm om du vill använda TikTok’s automated creative optimization. Då skapas din annons automatiskt baserat på det innehåll du har.

4. Välj din målgrupp. Utgå från demografi och intressen. Du kan också jobba med targeting genom att placera en TikTok pixel på din sajt.

5. Välj mellan en daglig eller “lifetime” budget.

6. Skapa din bidding plan. Tips på bidding strategies kan du läsa om här.

7. Klickadig vidare och skapa en ny annons. Ladda upp din kreativa annons, en bild eller en video. TikTok skapar videos från stiilbilder. Du får mer tips från TikTok’s ad creative guideline.

2. Fyll in din annonstext och CTA.

3. Klicka på Submit och din annons TikTok kommer att titta på den för att godkänna annonsen. Här är en checklist för att förstå reglerna.

Lycka till!

Källa: Kaleena Stroud, Hootsuite

 
[fbcomments]