Även det minsta företaget behöver ha en närvaro på sociala medier nuförtiden. Sociala medier ger alla företag en möjlighet att ge sitt varumärke en konsekvent och relevant röst. Men sociala mediers stora styrka kan också vara dess största svaghet. Risken är att göra för mycket rätt och därmed bara smälta in, men aldrig sticka ut.

Bästa sättet att jobba med sociala medier är att dels ständigt testa nya kanaler, nytt content och nya uttryck samt naturligtvis att ha superkoll på användarna och deras beteende. Här får du de 6 hetaste trenderna inom sociala medier just nu.

1. Baby boomers blir digitala

Under lång tid ignorerade företagen målgruppen boomers helt eftersom de ansågs inte ha digital koll. Men nu har boomers klivit in i den sociala världen och framförallt e-handel. Naturligtvis har pandemin drivit på rejält det senaste året.

Boomer stats

2. TikTok rörelsen

TikTok är den senaste appen för sociala medier. Fenomenet grundades 2016, men var exklusivt för Kina (under namnet Douyin) och resten av världen fick hoppa på från augusti 2018. Idag finns det två miljarder användare och över en miljard videor streams varje dag. Det går inte längre att ignorera TikTok om man vill nå unga. 60% av användarna är under 24 år, men det betyder att hela 40% av användarna faktiskt är vuxna (till ålder åtminstone).

Rise of TikTok

3. Integrationen mellan sociala medier och e-handel

E-handeln har exploderat det senaste året och även det naturligtvis påhejat av pandemisituationen. De sociala plattformarna har inte varit sena att anpassa sin teknik till att ge konsumenterna möjlighet att köpa direkt i de sociala flödena och e-handlarna att flytta sin försäljning dit konsumenterna hänger.

4. Video ökar i betydelse

Användandet hur vi konsumerar innehåll går sakta men säkert från att scrolla i text och bild till att titta på videos. Ljuv musik för YouTube såklart, men när Snapchat lanserade “stories” fick de snabbt följeslagare i Instagram, Facebook, Twitter och fler.

Nu kan vi se att även företag använder “stories”, d v s korta videos för att presentera sin egen kommunikation.

Fenomenet liveshopping är också ett tydligt exempel på att konsumenterna går igång på video. Istället för att handla i en platt webbshop vill konsumenterna handa live och gärna med en influenser man gillar som programledare. Svenska Bambuser ligger långt fram med sin mobilbaserade teknik och nyligen lanserades Ehandel.Live från svenska nyhets- och community företaget Ehandel.

Video content

5. VR och AR kommer att förändra hur vi interagerar med innehålet

Virtual reality (VR) och Augmented reality (AR) är två av de mest spännande tekniksprången under det senaste decenniet. Låt oss först göra skillnad mellan de två. Men vad skiljer dem åt?

Augmented Reality (AR)
Augmented reality är när något där man använder verkligheten som en bas, men lägger ett filter över. Det är filtret som förstärker verkligheten och kan skapa de mest fantastiska upplevelserna.

Virtual Reality (VR)
Med den virtuella verkligheten förflyttas användaren till en helt annan plats och verklighet.

Facebook, YouTube och TikTok är de sociala plattformar som driver VR och AR just nu.

VR and AR

6. The X factor

Sen sista trenden är användaren. Den är svårast att förstå, men den utgår från engagemang och interaktion. Kommunikationen är inte längre enriktad och inte heller bara en dialog. Framtiden kommer att bjuda på fler lager och rum. Tekniken kommer att driva fram nya möjligheter och användarnas behov av att känna tillhörighet kommer att driva fram mer nischade plattformar. Den sociala konversationen har bara börjat.

Human element

Social statistik

Avslutningsvis lite uppdaterad statistik över de olika sociala plattformarna.

Social Stats

Källa: Tech.co

 
[fbcomments]