När kraven på konvertering ökar är det allt fler som börjar testa pop-ups. Google är inte helt förtjust i pop-us och fel använt kan det snarare stöta iväg besökarna. Så innan du drar på med pop-ups ska du läsa detta.

Läs också: 7 exempel på bra CTA (call to action)

4 olika typer av pop-ups

blog image-1

Pop-ups finns i en mängd former och storlekar, men vilken typ av popup som du väljer beror till stor del på din marknadsföringsstrategi. Låt oss titta på fyra olika typer av popup-fönster och deras användning.

  1. Välkomst popup-fönster: En av de vanligaste typerna, välkomst popup-fönster eller popup-fönster glider in på sidan när en tittare börjar surfa på en webbplats. Denna typ av pop-up täcker hela skärmen ovanför innehållssidan för att fånga användarens uppmärksamhet på en gång och uppmanar dem att vidta en åtgärd. Denna strategi fungerar bara om du erbjuder en tjänst eller ett erbjudande som är relevant för innehållet på sidan.
  1. Popup-fönster med ett klick: Denna typ av popup visas när en användare klickar på CTA-knappen. Pop-up är i ett format som gör det lättare för användaren att förstå och fortsätta i sin köpresa. Dessa är perfekta när användaren har visat intresse för erbjudanden och tjänster från ditt varumärke.
  1. Gamifierade popup-fönster: Dessa är de mest interaktiva typerna av popup-fönster. Användare styr gärna mot rabatter och erbjudanden, och gamifierade popup-fönster är perfekta för det. Dessa popup-fönster bör placeras högst upp på innehållssidan så att dina användare uppfattar att de kan vinna priser direkt! De kan vara i form av skrapkuponger, snurrhjul, quizz etc.
  1. Konversations popup-fönster: När du vill leverera personliga upplevelser är konversations popup-fönster det bästa valet. Dessa popup-fönster dyker upp när användare tittar/hovrar på ett ett visst element på sidan. Marknadsförare kan spåra användarnas beteende genom konversations popup-fönster och skapa personliga upplevelser.

4 sätt att skapa konvertering med pop-ups

En bra pop-up ska konvertera ca 10 %.

Läs också: Hur du skapar Call to Action (CTA) i din Content marketing

blog image-2
  1. Identifiera kritiska engagemangspunkter: För att stärka din popup-marknadsföringsstrategi är det viktigt att du identifierar höga engagemangspunkter på en sida och använder popup-fönster där. Detta innebär att fånga användarnas uppmärksamhet när de är mest engagerade och chanserna för konverering är höga. Tidsspecifika popup-fönster är idealiska för att uppnå önskad omvandlingsfrekvens i sådana fall.
  1. Välj rätt popup-typ: Ett vanligt misstag som marknadsförare gör är att infoga fel popup-fönster vid fel tidpunkt. Till exempel, om en användare har besökt din webbplats för första gången och uppmanas av ett popup-fönster att köpa en tjänst, kommer det att tvinga dem att sluta läsa. Marknadsförare bör först identifiera användarnas beteenden och skapa popup-fönster som erbjuder någon form av värde för dem.
  1. Optimera popup-fönster för mobila enheter: Google straffar pop-ups som förstör kundens mobilupplevelse. Marknadsförare bör vara försiktiga med att optimera popup-fönster för att skapa exceptionella mobilupplevelser som stör användaren från att ta del av innehållet.
  1. Erbjud värde för användare via popup-fönster: Vilket värde erbjuder du till dina kunder är kanske det viktigaste du måste tänka på när du skapar popup-fönster. Besökarna blir inte potentiella kunder om de inte ser någon fördel med att köpa något via popup-fönstren. Att bara göra popup-fönstren tilltalande är inte tillräckligt, tittarna bör kunna förstå fördelen de får genom att agera på din CTA i popup-fönstret.

Källa: Guncha Kishore

 
[fbcomments]